ONLINE LEKTOR: JAK PŘIPRAVIT A VÉST ŠKOLENÍ V ONLINE PROSTŘEDÍ?
Co je cílem programu:
V současnosti se interní vzdělávání přesouvá do specifických online forem. Školit online neznamená jen komunikovat s účastníky přes PC kameru. Online trénink vyžaduje jinou strukturu vzdělávacích modulů, odlišný „time management“, důsledné kombinování nástrojů interakce i dodržování digitálních pravidel. Cílem tohoto programu je pomoci lektorům snadněji transformovat svůj lektorský styl i design svých vzdělávacích programů do online prostředí. Program poskytne praktické lektorské „online know how“ a tím i potřebnou jistotu a úspěšnost lektorské práce.
Co konkrétně program přináší?
-
Rozšíření a posílení schopností interních lektorů a všech, pro něž jsou školení a instruktáže součástí jejich profesní role a kteří vědí, že online forma nezmizí společně s covidovou pandemií.
-
Připravenost ke konverzi prezenčních školicích programů do online formátu a případně i zpět z online prostředí do školicích sálů.
-
Větší satisfakci lektorů z konstruktivního a pozitivního dialogu s účastníky a větší spokojenost účastníků (online) školení s užitečností, poutavostí a zapamatovatelností tréninků či školení.
Jak program probíhá?
Program je rozdělen do 4 bloků:
-
V první bloku se věnujeme seznámení s možnostmi online vzdělávání, dostupnými nástroji a jejich vhodnosti dle cílové skupiny či tématu. Účastníci se seznámí s nejpoužívanějšími platformami, vyzkouší si jejich ovládání a získají doporučení, jak si technicky vybavit školící místo.
-
Ve druhé části se soustředíme na osobnost lektora a jeho lektorský styl v online prostředí. Nedílnou součástí tohoto bloku je i online etika.
-
Třetí část se zaměřuje na specifika tvorby kurzů v online prostředí. Jak designovat kurz tak, aby byl plnohodnotnou alternativou tradiční prezenční formy.
-
Závěrečná čtvrtá část se zabývá nejobtížnějšími dovednostmi online kurzů a tou je interakce s účastníky. Formou intenzivního drilu získávají absolventi dovednost neztratit své budoucí účastníky.
Pro koho je určen?
Kurz je určen pro interní lektory, manažery a specialisty v rolích lektorů.
Jak je organizován?
Kurz je rozdělen do 4 online setkání.
Každé setkání trvá 2,5 hodiny.
Mezi jednotlivými moduly pracují účastníci na domácích úkolech.
Maximální počet účastníků je 8.
Program tréninku:
Modul 1.: Jak si vytvořit vysílací prostředí?
-
Classroom vs. online? Výhody a nevýhody obou forem.
-
Real time training, webinář, e-learning, tréninkový kinoautomat...
-
Který formát je vhodný pro co a pro koho?
-
Jaké platformy pro „real time training“ jsou k dispozici na trhu (ZOOM, WEBEX, Teams…)?
-
Jaké vybavení je třeba využívat, aby byl kurz profesionální z audiovizuálního pohledu?
-
Jak si vytvořit komfortní a plně funkční lektorské protředí?
Modul 2.: Online lektor
-
Potřebuje i online lektor autoritu? Na čem stojí moje lektorská autorita? Které „nohy“ autority a jak posílím?
-
Jak udělat dobrý první dojem v online prostředí? Nástup na „scénu“, první kontakt s účastníky – pozice kamery a gesta, P-O-P.
-
Mimické prvky a gesta v práci lektora při online tréninku. Jaká gesta podporují výklad, interakci?
-
Práce s hlasem. Od monotónnosti k výraznému řečnickému projevu.
-
Já a auditorium: Jak využít znalosti o osobnostních typech v lektorské práci? Jak přimět účastníky ke spolupráci?
-
Zadání domácí přípravy (akční plán).
Modul 3.: Jak zajímavě strukturovat tréninkové moduly?
-
Základní pravidla přípravy designu tréninku pro online? Jak uzpůsobit design snímků?
-
Jaké grafické prvky na snímcích fungují a jak s nimi pracovat? (písmo, velikost, vkládaná videa, obrázky, grafy, tabulky, animace snímků, hypertextové odkazy….).
-
Jak postavit na užitek zacílený a logicky strukturovaný program školení?
-
Nejčastější schémata online tréninků.
-
Jaké materiály potřebují účastníci dostat a jak je mohu distribuovat?
-
Jak připravit cvičení, rolové hry, případové studie, jak využít videotrénink se zpětnou vazbou?
Modul 4.: Jak nepřijít o pozornost účastníků?
-
Co vše dělá kurz interaktivním?
-
Jak na brainstorming a brainwraiting v online prostředí?
-
Práce ve skupinách.
-
Práce s whiteboardem.
-
Lektorské umění se ptát a naslouchat. Jak klást otázky do auditoria, jak na ně reagovat?
-
Co s nepozorností? (neposlouchají, mají vypnutou kameru, pracují na něčem jiném, pozdě přicházejí, předčasně odcházejí …).
-
Jak reagovat na otázky, na které neznám odpověď, na odmítání, pasivitu, námitky?
Autor textu: vedení SMARTER, s.r.o.
Všechny články zde