HYBRIDNÍ LEADERSHIP: JAK VÉST TÝM NA DÁLKU I ZBLÍZKA?
Co je cílem tréninku?
Sdílet a vzájemně si předat zkušenosti z budování a vedení týmu, v němž mohou v různých fázích a v rámci různých úkolů a projektů fungovat jeho jednotliví členové v celé škále „vzdálenosti“, od plné home office po každodenní fyzické setkávání.
Od manažerů a leaderů týmů to vyžaduje nové schopnosti a dovednosti. Musí umět vést tým „na dálku i zblízka“. Ztráta možnosti každodenní, bezprostřední a okamžité komunikace a kooperace s sebou nese uvolnění vztahů, nezbytnost větší samostatnosti v rozhodování. Na druhé straně to od pracovníků vyžaduje více odpovědnosti a disciplíny, aby byla zachována potřebná míra týmové synergie. Trénink poskytuje účastníkům zcela novou „brašnu“ s postcovidovým manažerským „nářadím“.
Co konkrétně program přináší?
Hlavní inspirací a východiskem tohoto manažerského programu je koncept 4-D systému vedení lidí, jak jej vyvinula a aplikovala americká vesmírná agentura NASA a jeden z jejích předních manažerů Dr. Charlie Pellerin v roce 2009, kdy byl po celosvětové krizi nutný důkladný „restart“ a dosažení maximálního synergického fungování týmů.
Programu odpovídá na otázky:
-
Jak skloubit 4 základní dimenze, které jsou klíčové pro dobré fungování týmu?
-
Které faktory ovlivňují reaktivitu lidí při vedení lidí na dálku / zblízka a to na obou stranách?
-
Jak se liší „remote / close leadership“ a na co má v obou modelech vedení leader zaměřovat svoji pozornost a aktivitu?
-
Jak udržet, posílit a měřit efektivitu, výkonnost a synergii týmu v „hybridních“ podmínkách?
Jak program probíhá?
-
V první části si osvojíme koncept 4-D systému a budeme uvažovat o jeho využití při vedení našeho týmu v současných podmínkách.
-
Ve druhé části společně definujeme rozdílné požadavky na „close“ a „remote“ leadership a vyzkoušíme si především nové prvky vedení, které jsou cestou k manažerskému úspěchu v „postcovidové době“.
Pro koho je trénink určen?
Stejně tak pro začínající jako zkušené manažery a leadery. Nová situace relativizuje výhody manažerské zkušenosti a vyžaduje změnu stylu vedení od služebně mladších i starších lidí.
Jak je trénink organizován?
Typ tréninku: online trénink prostřednictvím aplikace Zoom, Teams nebo Webex
Délka tréninku: 3 x 3,5 hodiny.
Rekapitulační e-learningový test v aplikaci Opinion
Maximální počet účastníků: 8 osob
Program workshopu:
Vliv společenských změn a pracovních zvyklostí na psychiku a výkonnost
-
Jak prožíváme změny obecně / tady a teď.
-
Vliv změněných sociálních podmínek na výkon lidí, týmů i organizací.
-
Co je a co není „vzdálený leadership“, jak se liší od „běžného“ vedení lidí.
4-D Systém řízení a měření výkonu týmu podle NASA
-
Definování jednotlivých kvadrantů.
-
Naplňování 4-D modelu v současné době.
-
Které pilíře jsou nejvíce opomíjené – a proč?
-
Vědomý leadership - obnovení rovnováhy 4-D přístupu při vedení lidí.
Vize – světlo na konci tunelu
-
Proč připomínat nejen úkoly, ale i dlouhodobé cíle a směřování (vize) organizace?
-
Potřeba cíle a „nadějné budoucnosti“.
-
Jak překládat firemní vize do týmové?
-
Stanovování cílů a priorit.
Remote / close leadership. Řízení „na dálku“ i „zblízka“
-
Jaké (standardní) prvky řízení (na dálku) používáte?
-
Agilní přístup – definice, hlavní pilíře, výhody x nevýhody.
-
Svoboda versus disciplína? Jak se to řeší v agilním leadershipu?
-
Podpora osobní odpovědnosti (způsoby a techniky rozvoje).
-
Osobní odpovědnost x vliv na výkonnost a efektivitu týmu.
Remote empowerment a kontrola plnění úkolů na dálku
-
Remote empowerment, jak v současnosti posilovat jednotlivce a tým?
-
Kontrola na dálku: Kdo/kdy/jak/jak často/?
-
Nastavování měřitelných a adekvátních kritérií.
-
Co když člen týmu/tým neplní?
Kdo je kdo v mém týmu a jak s nimi jednat?
-
Analýza propojení týmu (je možné být i v online době „nezapojený“?
-
Odlišnosti členů týmů, různost potřeby a formy kontaktu.
-
Definice týmových rolí a chování osobnostních typů v nových podmínkách? Jaký přístup kdo potřebuje?
-
Co znamená a jak je významná „pozitivní a konstruktivní komunikace“ v online prostředí? Jak lidi „vtáhnout do hry“?
Další možnosti propojování týmu a udržování „provozní teploty“
-
Potřeba sounáležitosti a efektivní zapojení/propojení s týmem.
-
Podpora inovací, kreativity, seberealizace a sebeuspokojení z práce.
-
Práce s emocemi v týmu.
Motivace lidí a jejich oceňování
-
Jak motivovat zblízka a jak na dálku - existuje nějaký rozdíl?
-
Které úkoly (cíle) se v současné době daří s týmem plnit snadno a které obtížně a proč?
-
Příčiny oslabeného fungování týmů: „tvrdá“ rizika (klasický management) vs. „měkká“ rizika (sociální kontext).
-
Znáte „akcelerátory“ a „brzdy“ vašich lidí?
-
Jak oceňujete svoje lidi v týmu? (jak často, za co, jakým způsobem?)
-
Metoda P.O.O.P.S. (pravidelně – opravdově – okamžitě – přiměřeně – specifikovaně).
-
Jak ocenit druhého, aby to „slyšel“. Následky nedostatečného oceňování.
Autor textu: vedení SMARTER, s.r.o.
Všechny články zde